boleh pandang pandang

Thursday, July 7, 2011

khas untuk dedek-chan

dear dedek , 

kakak disini sihat sejahtera. macam la ko ade tanye aku sihat ke tak kan ? okay, mari kita seteret tu de poin. 

aku ni bodoh jugak bab bloging ni, cuma selalu merayap sana sini nak explore cara untuk melakukan sesuatu untuk blog. tapi, kalau nak bagi blog nyanyi nyanyi , tak kesah le jepon ke timor leste ke , meh aku tunjuk sekeping dua cara . 

- langkah pertama ialah , SWITCH ON dulu blog anda. jangan cakap nak switch on pun kau tak pandai dek, aku terahjang nanti ke pintu perginya.

- next, sila lihat di kawasan dashboard di home blog anda. ape yang anda lihat ? pasti nya ada kenampakkan perkataan DESIGN di situ. ya, tepat sekali ! sudah pasti anda wajib klik punat DESIGN tersebut untuk medapatkan step seterusnya.

- langkah ketiga. dedek perlu klik kat perkataan ADD A GADGET. okay, klik natang tu ye dik. jangan tak klik. nant tak menjadi.

- kemudiannya, akan keluar kotak kotak yang memberi kau pelbagai pilihan. oleh itu, kau menekan kotak yang tertera perkataan HTML/Javascript itu ye. maka, biarlah ia seketika.

- meanwhile, kau tekan link ini : http://www.fullmusik.co.cc/ . di bahagian kanan tepi nya anda boleh pilih ape saje lagu yang anda hingin. maka, tekan lagu yang dihajati lantas mendapatkan CODE nya untuk di copy. code itu sudah pastinya tertera pada bahagian bawah lagu tersebut. tak percaya, buat sendiri. hehu.

- maka dengan itu, kau harus menge-paste code tersebut ke dalam kotak HTML yang kau dah tekan di peringkat awal tadi. jangan paste kat bahagian TITLE tu pulak. itu bior je kosong atau kalau mahu, boleh letak ape ape caption yang dirasakan style. pastikan anda paste code itu di dalam ruang yang BOSAR itu ye dedek-chan. 

alright, selesai menge-paste, anda boleh menekan punat SAVE . dan , tadaaaa ! 
blog dedek dah nyanyi nyanyi dah. *clap clap*

oke, paham ? kalau tak paham, g minum air penerang hati sebab aku rase ni cara simple dimple dah ni aku nak terangkan bagaimana membuatkan blog menyanyi. aku bukan webmaster, tapi sikit sikit boleh le. benda typikal je. jadi aku harap dengan sedikit penerangan ini mampu membuatkan dedek tidur lena di malam hari akibat blog dah nyanyi. cuma aku ingin pesan, jangan amik lagu aku. haha. kau kan kipas susah mati MCR, jadi, letak lagu beliau seperti 'bila katak panggil hujan' , 'perarakan sukan sekolah' dan lelain.

promo sikit, ni blog beliau : http://aimansimerah.blogspot.com/

sekian saje untuk malam ini, wa billahi taufik, wal hidayah. 

- bukan tak boleh aku buatkan terus untuk kau dedek, cuma nak kau belajar buat sendiri sekali gus memberikan aku bahan untuk update blog. hahaha. thanks ^_^

3 comments:

AimanSiMerah said...

try lagi mau..selagi tak mau..tak mau tidor ini malam..btw..thaks muchie2 ya~

wAwA said...

haha.aq suke.lagu pe yg ko letak ni nina oi.=.='

nina nasaruddin said...

hehe. doushitemashite eman-chan. =)
wawa-chan, ko orang ke sepuluh ribu juta tahun yang tanye lagu ape kat blog ni. name lagu ialah mou shikoshi. oke, sekian =D