boleh pandang pandang

Wednesday, March 16, 2011

OPPaH

moshi moshhhhi ~

hari isnin lepas, granny aku lepak umah aku. tanpa aku sangka. yea, aku memang tatau ape-ape. bila aku bukak je pintu rumah nak masuk, tengok-tengok ruang depan umah dah dimodified. oppah aku sedang duduk di atas wheca (wheelchair) nye yang sangat kiut. oh my, kenape takde sesape inform aku opah datang rumah ? kalau aku tau tadi boleh lee aku beli KFC ke pizza ke untuk beliau. hahaha

actually opah aku stay one night je kat rumah aku. sebab rumah die tengah renovate. jadi pakcik aku pun hantar la beliau ke rumah aku. yela, mane lagi opah aku nak pegi. anak nye ade 2 orang je pun. 
petang tu rumah aku havoc gila. dengan rogayah , maimunah, saodah, senah semua ade. ibarat ade pesta. itu yang selalu berlaku kat rumah aku setiap hari isnin dan rabu. sebab akak ipar aku yang otak tak berape betul tu pegi pasar malam and tido rumah aku after that. kadang kadang die bawak adik die sekali. jadi penuhlaa anak anak dara kat rumah no39 tu.
yang paling best petang tu ialah acara kerusi roda. hahaha. aku tak tau kenape aku dikurniakan kakak and sis in law yang otak mereng. ade ke patot, dorang g main kerusi roda opah aku ? hahaha. sengal la mereka. sorong sane sorong sini. sorang sorong sorang naik. yang ade anak tu, dengan anak die sekali nyempit atas kerusi roda tu. dah macam gerabak kereta api dah aku tengok.
the best part is, kak ipar aku main wheca tu dgn anak die. die buat bunyi 'vrum vruumm'.. opah aku plak ngekek ngekek gelak ibarat momok. hahaha. pastu, mak aku balik dari mengaji. mak aku masuk je rumah, terus die cakap " ape benda yang bising bising tu ? sampai ke hujung jalan sane dengor bunyi nye"
haa hambek kau ! haha. memng bising la cerita nye rumah aku. biase le mak, sape suruh bermenantukan hantu. hahaha. 
malamnye pulak, sesi bercerita bersame opah. haha. best gilee. opah aku selalu bukak cerite tentang ape ape saje. kadang kadang benda tu kitorang tak paham pun ape beliau cakap. kitorang duk gelakkk je. best best. tehee. malam tu pulak, opah aku tanye kelambu, nak tidor. aishhh opahh, rumah ni tade kelambu lerr. tapi kesian pulak, mesti tak best opah tidur kan, keadaan tak same cam kat umah die. 

+++++++


tadaa ! ini la opah aku kat rumah die. haha.
meh aku story sikit sal opah aku .

NAMA : EISHAH BINTI MAT TAHA
UMO : 84 YEARS OLD
TARIKH LAHIR : 27 SEPT 1927
 pernah berkahwin sebanyak dua kali. perkahwinan pertama ketika usianya 18 tahun. baru je kahwin, suami beliau iaitu LEFTENAN WAHID dikatakan telah terkorban dalam peperangan ketika perang dunia kedua. lupe nak tanye lebih lanjut. ape yang mak aku cakap, leftenan wahid tu mayatnye tidak diketemui. namun begitu, mereka tidak dikurniakan anak.
hmm kalau aku la, takleh nak bayangkan camane sedihnye bila suami jadi camtu. sobs sobss.
then, after three years, opah aku kahwin lagi. dengan seorang cikgu iaitu atok aku, encik MD YASIN. orang orang kampung selalu tanye aku " kamu ni cucu cikgu besten ye ?" aku pun blurr la kejap. pastu tny la abah aku, natang ape yang orang tu tanyekan. abah aku pun cakap la, cikgu besten tu ialah VISITING TEACHER ataupun guru pelawat. haduiiihh. itulah akibatnye kalau takde masuk kelas english education. haha.
kahwin dengan MD YASIN, opah aku dikurniakan sepasang cahya mata iaitu JAMALIAH and ABDUL KUDUS. Jamaliah tu mak aku. hee. tapi kesian, atuk aku meninggal dunia semase mak aku masih dalam perut ibunye. sedih la, aku tak penah jumpe atuk aku tu =(. aku kenal arwah melalui gambar je. mukenye cam muke along aku. hahaha.

+++++++

pagi selase, opah aku balik rumah die.. tapi sebelum balik, die bagi aku SOPLOH hengget ! hahahaha sonok nyeee sonok sonok. aku sorang je kot yang dapat duit tu. adik adik akak akak aku tak dapat pun. hahahA. JELAS SEKALI BAHAWA AKU ADELAH CUCU KESAYANGAN NYE. hahahah



- agak-agak nye, opah korang best tak ? haha

2 comments:

tangantulistahi said...

opah aku benkeng ! sikit2 je nak membebel

nina nasaruddin said...

bab,opah kau kiut doe. haha